2 ژانویه 2024- محققان یک گام به درمان دیابت نوع 1 نزدیک‌تر شده‌اند، زیرا یک موسسه در ملبورن راهی برای تنظیم مجدد تولید انسولین در مبتلایان به این بیماری یافته است.

در دیابت نوع 1، سیستم ایمنی سلول‌های پانکراس را از بین می‌برد، بنابراین افراد مبتلا به این بیماری تا آخر عمر به تزریق روزانه ی انسولین وابسته می شوند.

اما محققان موسسه قلب و دیابت بیکر دو دارویی را پیدا کرده اند که می تواند تولید انسولین را در سلول های آسیب دیده پانکراس بازسازی کند.این داروها که قبلاً در ایالات متحده برای درمان سرطان های نادر تأیید شده اند، می توانند تولید انسولین را در کمتر از 48 ساعت به بدن فرد بازگردانند.

گزینه‌های دارویی کنونی برای درمان دیابت، سطح گلوکز خون را کنترل می‌کنند، اما از تخریب سلول‌های تولیدکننده انسولین جلوگیری نمی کنند، یا آن را متوقف یا معکوس نمی‌کنند.

محقق ارشد این تحقیقات پرفسورSam El-Osta  گفت: این رویکرد جدید می تواند اولین درمان اصلاح کننده ی بیماری برای دیابت نوع 1 باشد.همچنین یک راه حل امیدوارکننده برای استرالیایی هایی است که مبتلا به دیابت وابسته به انسولین هستند، که حدود 30 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را تشکیل می دهد.

پروفسور ال اوستا گفت: «ما این رویکرد احیاکننده را پیشرفت مهمی در جهت توسعه بالینی می‌دانیم».

او افزود: « محققان ما نشان دادند که چگونه می‌توانند سلول‌های بتای پانکراس را برای تولید انسولین با استفاده از داروهای مورد تایید FDA بازسازی کنند و به طور بالقوه جایگزین نیاز به تزریق انسولین شوند- که یک کار فوق العاده هیجان انگیز است».

سوف اندریکوپولوس، مدیر اجرایی انجمن دیابت استرالیا، گفت: این تحقیق جدید قابل توجه است.روشی که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 زنده می مانند و گلوکز خود را مدیریت می کنند این است که سه یا چهار بار در روز با سوزن انسولین به خود تزریق کنند یا از طریق پمپ انسولین، دوز مورد نیاز خود را دریافت کنند.اهمیت این تحقیق این است که شما از شر همه اینها خلاص می شوید.

آقای آندریکوپولوس گفت: با این روش، کیفیت زندگی برای کسانی که با این بیماری زندگی می کنند بهبود می یابد زیرا بخش مهمی از بار این بیماری را از بین می‌برد.

او افزود: البته ممکن است با استفاده از این داروها، افراد مبتلا به دیابت وابسته به انسولین به جای چهار بار تزریق در روز، فقط یک بار در روز نیاز به تزریق انسولین داشته باشند.اما ممکن است تولید انسولین توسط بدن به جایی برسد که شما نیازی به انجام هیچ یک از این کارها نداشته باشید و بطورکلی دیابت شما درمان گردد.

انجمن دیابت استرالیا از تحقیقات منتشر شده در مجله علمی Nature در روز سه شنبه استقبال کرد و آن را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 امیدوار کننده توصیف کرد.

یک سخنگوی انجمن دیابت استرالیاگفت: «این تحقیق در مبارزه با اپیدمی دیابت حیاتی است و این امکان را ایجاد می کند، که زندگی میلیون ها نفر را که با دیابت زندگی می کنند و یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، تغییر دهد».

نزدیک به دو میلیون استرالیایی مبتلا به دیابت هستند و تقریباً 120000 نفر در سال گذشته به این بیماری مبتلا شده اند.بیش از 530 میلیون بزرگسال در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند که انتظار می رود این تعداد تا سال 2030 به 643 میلیون افزایش یابد.

منبع:

https://au.news.yahoo.com/researchers-step-closer-finding-diabetes-225025313.html